>

Friday, August 29, 2014

Resepi kebahagiaan suami isteri

Assalamualaikum Wbt.

Allah berfirman : “ Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kami daripada isteri dan zuriat keturunan yang menyeejukkan mata dan jadikanlah kami ketua bagi orang bertaqwa. (Surah Al-Furqan : 74)

Kita selalu mendengar atau membaca ayat AlQuran ini kan? Ayat doa yang sangat power untuk kebuah kerukunan rumah tangga. Disini saya ingin kongsikan 7P untuk kebahagiaan suami isteri yang saya ambil dari Prof Muhaya. Nasihat ini sangat bagus untuk kita teladani dan amalkan supaya keluarga kita adalah keluarga yang sejahtera dan anak-anak kita menjadi anak yang baik.



1. Puji
Semua orang sukakan pujian. Menjadi sangat indah kalau kita dapat memuji pasangan kita. Setiap pasangan haruslah menghargai antara satu sama lain terutama jika pasangan membantu dalam urusan rumahtangga.

2. Peluk.
Pelukan sebenarnya dapat member keselesaan pada pasangan. Kalau isteri tengah marah atau ada masalah, suami ringankanlah untuk memeluk buah hati anda itu. Tidak perlu katakana apa-apa, cukup dengan body language yang baik sudah mampu membantu menenangkan kekusutan yang dialami. Selain itu, pelukan juga adalah tanda penzahiran cinta pada pasangan dan dapat menghasilkan kasih saying berterusan.


3. Penghargaan
Hargailah pasangan dengan ucapan yang baik. Perkataan yang baik dapat menenagkan jiwa pasangan. Sekali sekala belilah hadiah tanda menghargai penat lelah pasangan. Suami keluar dari pagi sampai malam untuk mencari rezeki, isteri pula letih menguruskan rumah tangga dan anak-anak. Setiap pasangan ada peranan. Maka, hargailah dengan pemberian istimewa dan senyuman yang manis.

5. Persefahaman
Untuk wujudkan persefahaman, pasangan kene bertoleransi dalam semua hal. Walau perkara kecil. Kalau kita tidak mampu, hal yang kecil pun boleh jadi besar dan bergaduh suami isteri. Elakkan bergaduh depan anak sebab ia memberi kesan yang buruk dalam perkembangan mereka.

6. Pergaulan
Menjaga batas pergaulan dengan orang lain. Ini penting untuk mengelakkan cemburu dari pasangan. Sebab itu, Islam ajar supaya isteri meminta izin suami dulu jika ada tetamu ingin bertandang kerumah. Dan lagi perlu meminta izin suami jika perlu keluar rumah. Sifat cemburu antara pasangan adalah bunga-bunga awal keretakan rumahtangga. Maka, berwaspadalah.

7. Permohonan.
Mohonlah rahmat daripada Allah. DIa yang berhak memberikan ketenangan pada keluarga kita. Rajinlah berdoa kerana ia adalah bukti penghambaan yang sebenar.

Setakat ini dulu perkongsian hari ini. Jumpa lagi.. Salam saying..


Thanks for reading!