>

Friday, August 22, 2014

Kenapa perlu bangun pagi?

Assalamualaikum wbt.

Seorang ahli angkat berat mampu mengangkat berat berpuluh-puluh kilo, tapi belum tentu dia mampu mengangkat selimut yang tebalnya tak sampai sekilo bila azan subuh bergema.

Ayam sebelum subuh dah bangi berkokok, tapi manusia bila dhuha baru bangun.

Bangun pagi adalah amalan yang sangat baik untuk kesihatan kita. Kalau tak kenapa Allah suruh kita solat Subuh kan? tentu ada rahsia yang tersembunyi yang kita tidak tahu. Sekarang, kita kongsikan apa kelebihan bangun awal pagi.



BIla bangun awal, fikiran kita akan menjadi lebih segar sebab kita mampu menghirup udara segar. Bangun pukul 6 pagi atau sebelum terbit fajar akan menghilangkan stress dan takanan kehidupan. Percayalah, kebiasaannya kerja yang kita lakukan pada hari tersebut akan lebih baik dan lebih efisyen. Dari segi sains, hormon kortisol akan meningkat dalam badan sehingga kerja yang kita lakukan lebih berkualiti kerana badan lebih bertenaga.



Kalau kita bangun awal. Kita boleh mengambil sarapan pagi. Sarapan pagi sangat penting untuk kesihatan kita. Sebab, dengan bersarapan, tenaga akan dibekalkan kepada otak untuk bekerja. Kalau anda kata takut gemuk, ia SALAH... sebab metabolisma badan akan tinggi pada waktu pagi, jadi dengan mengambil sarapan, makanan akan cepat dihadam dan digunakan oleh badan kita. Kalau kita tak makan, otak akan kurang tenaga sebab sel otak boleh mati dan fikiran akan menjadi kurang aktif.

Bangun awal pagi mengelakkan kita dari terburu-buru. Kalau kita bekerja jauh dari rumah, ia dapat mengelakkan kita dari merempun jem dan kita dapat merancang perjalanan dengan lebih baik. Kalau tak bekerja, kita dapat melakukan senaman dengan lebih gembira sebab pada awal pagi udara lebih bebas dari habuk dan asap kenderaan. Kita juga akan menikmati cahaya matahari pada waktu pagi yang boleh membekalkan vitamin D yang baik untuk tulang kita.



Kalau anda ada lagi nak share, boleh la komen ye...jangan malu dan segan. Terima kasih sudi membaca. :)

Thanks for reading!