>

Wednesday, August 27, 2014

Bolehkah ruam lampin dielak?

Assalamualaikum WBT

Ruam lampin adalah penyakit kulit yang dihidapi oleh bayi yang masih memakai lampin. Kebiasaannya ia terjadi kepada semua byi, tetapi bayi yang berusia 4 hingga 12 bulan, sedang tumbuh gigi, baru mula makan makanan pejal atau mengambil antibiotik akan lebih mudah terkena ruam lampin. Antara simptom yang biasa berlaku adalah kulit kemerah-merahan, melecet atau radang pada bahagian kulit yang lembap atau kering.



Kenapa ruam lampin berlaku?

Bayi anda mempunyai kulit yang halus dan lembut serta memiliki kelenjar yang kurang untuk membebaskan minyak. Lampin yang tidak diganti dalam tempoh yang lama juga boleh menyebabkan masalah ini berlaku. Lembapan yang terperangkap serta geseran dari pergerakan bayi menyebabkan kulit bayi menjadi kemerahan. Selain itu, kesan keradangan akan timbul apabila kulit terlalu lama terkena najis dan air kencing.



Apa yang boleh anda lakukan?

Cuci punggung dan sekeliling kemaluan bayi anda sewaktu menukar lampin. Ruam ini boleh dicegah dengan menyapu krim pelindung ruam pada kulit bayiGantikan lampin baru. Penggunaan krim pelindung ruam boleh mencegah ruam dari merebak. Carilah produk yang tepat. Gunakan rumusan yang kaya dengan minyak. 

Ok, moga bayi anda baik-baik saja. Jumpa lagi...

Thanks for reading!