>

Tuesday, March 6, 2012

Tulang yang Sihat : Cegah sebelum Parah

Assalamualaikum & Salam Sejahtera semua,

Panjatkan kesyukuran di atas nikmat kesihatan & kebahagiaan yang kita kecapi. Untuk rakan-rakan yang mengecapi kecemerlangan dalam kehidupan, kerapkan sujud syukur, mensyukuri apa yang dikurniakan. Kepada yang gagal, ingatlah, setiap yang DIA takdirkan adalah bersebab, kegagalan untuk mematangkan kita, belajar dari kesilapan. Dahulu kita gagal, bukan bererti kita bodoh atau tidak pandai. No! No! No! Jadikan ianya pengajaran untuk kejayaan yang lebih besar, insyaAllah. 

SOHO (Small Office Home Office) Surijunior =)

Untuk sahabat-sahabat di alam maya, FB atau bloggers yang menyokong Surijunior, kedai kecil kami, terima kasih atas kunjungan, kami harapkan kunjungan anda mendapat manfaat, walaupun sekadar sebaris nasihat :)

Pagi ini, lepas makan Ostematrix, teringat pulak kepada cerita sahabat saya, jadi di sini, saya ingin kongsikan cerita dari sahabat saya, Puan Zabrina Ar. Jom kita baca :)
_________

Jumaat lepas..sedang kami makan2 tiba2 datang seorang rakan yang berjalan sungguh perlahan sekali..gerak langkahnya..menghairankan kami semua..kenapa dia begitu? kebetulan dia duduk di sebelah saya selepas dia mengambil hidangannya..

"Akak kenapa mcm ni?"


"Akak slipped disc.."

saya yang pernah dengar tetapi tidak tau ape puncanya terus lagi bertanya..

"Slipped disc ni tulang belakang yang “teralih” atau“mengelongsor dari kedudukan asal sebab gel antara tulang yang berfungsi menyerap tekanan bocor seterusnya mengakibatkan alihan. Bila terjadi tulang akan tekan pula saraf-saraf yang kawal anggota badan macam kaki, tangan dan leher. sakit sangat boleh buat badab jadi kebas." Dia menjelaskan dengan panjang lebar...


"Kak..tanye lagi..nape leh jadi mcm ni..apa puncanya.." 

rakan ini menyambung lagi...

"Dulu akak mcm awak..myusu anak.. perah2 jugak sampai anak umur 4 tahun..pastu dukung anak 2 orang sekali naik tangga..masa tu rumah tingkat 2...ada satu hari tu akak bersin..bunyi 'krak'..serta merta badan kejang..bawa gi hospital..then doktor bagi tau tulang teralih..dia menyambung lagi...akak dulu tak amik kalsium..susu pun tak minum..vitamin apatah lagi.."

sempat juga dia memberi nasihat kepada saya..

"anak ambil kalsium kita..jadi awak makan lah kalsium..minumlah susu..saya pun mengiyakannya.. akak sekarang penggil orang buta untuk urut n buat acupuncher..."

Apa yang saya nak hi-lite kat sini..pentingnya kalsium untuk tulang kita..marilah kita cegah sebelum parah..hanya orang yang mengalami slipped disc ni rasa kesakitannya...jangan kata makan vitamin tak penting..tak penting jika kita semua boleh makan ikut PIRAMID MAKANAN. ye..baru kata vitamin or suppliment or ubat (kebanyakan orang panggil..tetapi vitamin n ubat BEZA!)..saya bagitau bukan sebab saya SHAKLEE distributor tetapi sebagai ingatan untuk kita semua...


Sekian..salam senyum....fikir2kan lah..sihat sebelum sakit..harus berjaga-jaga...

____________________
Ni lah apa yang Puan Zabrina tulis. Seriyau pulak baca. Pastikan makanan kita mengikut piramid yang dicadangkan dan dengan keadaan hidup kita sekarang yang penuh & dikelilingi dengan pencemaran, tekanan, kesibukan, bahan tambah makanan, pengawet bla bla bla, fikir-fikirkanlah.. Adakah makanan tambahan / supplemen penting untuk kita? 

TETAPI, jika anda telah pun mengambil makanan tambahan tetapi masih lesu, kerap sakit & tiada perubahan, ada sesuatu yang tak kena. Check semula ya =) Kalsium pilihan saya? Tentulah Osteomatrix Shaklee (^_^)


Ada orang mengambil suplemen untuk kecantikan, lebih dari itu, dia juga mendapat kesihatan
Ada orang mengambil suplemen untuk kesihatan, tambahan dari itu, dia juga mendapat kecantikan

Pastikan suplemen anda SELAMAT, SEMULAJADI & BERKESAN :)


Tua sebelum usia? Merawat setelah parah? Bangkit setelah jatuh? Pilihan di tangan anda

~~***~~
*This statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. This product are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Segala testimoni atau penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman web saya ini bukan bertujuan utk merawat,mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit/ masalah kesihatan. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan yg berkaitan